Kimmo Klemola

– Puolustan päiväkoteja ja kouluja. Niiden on oltava lähellä ihmisiä. Koulutus on kaiken hyvinvointimme ja sivistyksemme perusta.

– Puolustan luontoamme ja lähimetsiämme, ilmaamme ja ilmastoamme, vesiä ja vesistöjämme, ihmisten ja myös eläinten oikeuksia.

– Ajan Lappeenrannassa kestävän uusiutuvan energian asiaa: aurinko- ja tuulivoimaa ja kestävää bioenergiaa – varsinkin biokaasuinvestointeja.

Olen Etelä-Karjalan vihreiden puheenjohtaja, Kaakkois-Suomen vihreiden varapuheenjohtaja ja kuulun vihreiden liikennepoliittiseen työryhmään. Olen Suomen luonnonsuojeluliiton Etelä-Karjalan piirin hallituksen jäsen. Kotisivulleni www.kimmoklemola.fi on koottu ajatuksiani energiasta, ympäristöstä ja politiikasta.

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori. Väitöskirjani tein öljynjalostuksesta, ja olen viimeiset yli 20 vuotta perehtynyt energia- ja luonnonvaroihin. Olen toiminut tutkijana, opettajana ja myös professorina Teknillisessä korkeakoulussa ja Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Kehitän elinkaarimalleja energiantuotannon, teollisuuden ja liikenteen ympäristövaikutusten arvioimiseksi.

Perheeseeni kuuluvat avovaimo Leena (matematiikan opettaja) ja kilpasuunnistajapoika Saul sekä viisi koiraa – tuoreimpana kelpiepentu Kuku. Pidän siis eläimistä ja suojelen luontoa. Pelaan mailapelejä, ja maratoneja on takana kahdeksan.